PROGRAMA „ŽAIDIMAI MOKO“ 2023
Aktualumas. Ikimokyklinio amžiaus vaikai stebi, tyrinėja juos supančią aplinką bei aplink vykstančius reiškinius. Bet yra dalykų, kurių vaikai negali matyti, o sužino apie juos tik mokytojo pagalba. Ugdymo procesą visada galima sieti su knygomis. Šiuo atveju – enciklopedija. Tai – patikimas žinių šaltinis, savyje kaupiantis begalę įdomių temų iš praeities gyvenimo, sunkiau suvokiamų procesų ir kt. Atrinkus vaikams įdomias temas, galima žaismingai ir prasmingai organizuoti ugdomąsias veiklas. Šiuolaikinėje ugdymo įstaigoje, kaupiant naujas žinias, žinoma, visada pasitarnauja STEAM, multimodalus ir patyriminis ugdymas.
Programos tikslai:
– Lavinti ikimokyklinio amžiaus vaikų kompetencijas, įtraukiant juos į aktyvią žaidybinę, patyriminę veiklą, skatinančią mąstymą ir kalbą per konkrečią patirtį.
– Tobulinti mokytojų profesines kompetencijas, ugdant ikimokyklinio amžiaus vaikus.
Programos uždaviniai:
– Išbandyti įdomius ugdymo metodus ir būdus, kurie aktyvina ikimokyklinio amžiaus vaikų mąstymą, dėmesį ir kalbą.
– Lavinti vaikų vaizduotę, meninę kūrybą, smulkiąją motoriką, kalbėjimą.
– Išbandyti įvairias priemones ir žaidimus, kurios leistų vaikams tyrinėti, atrasti ir suprasti supantį pasaulį bei plėstų jo suvokimą apie įvairius reiškinius bei objektus.
Dalyviai: Obelių gimnazijos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo skyriaus “Boružiukų” grupės vaikučiai ( 3-5 m.)
Vykdytojai: ikimokyklinio ugdymo mokytoja Kristina Jasinevičienė ir logopedė – specialioji pedagogė Rasa Kundelienė
Programa vykdoma: 2023m. spalio mėn. 2 d. – 2023m. gruodžio mėn. 15 d.
1 tema- “RUDUO – FLORISTAS” (spalio mėn. 2-6 d.)
Įgyvendintos veiklos:
◻ Kodėl medžių lapai keičia spalvą?( „chlorofilo naikinimas”);
◻ Kodavimo pradmenys, erdvės suvokimas su sraigute- robotuke;
◻ Chromatografijos eksperimentas “Viena spalva turi daug spalvų”;
◻ Dienos akcija “Mano rūbai kaip rudens” ;
◻ Neįprastos puokštės kūrimas;
◻ Kūrybinė užduotis “Ruduo ir aš žaidžiame spalvomis”.
2 tema: “Kur gyvena vėjas” (spalio mėn. 9-13d.)
“Boružiukų” grupės vaikučiai (3-5m.) kartu su grupės mokytoja Kristina ir logopede Rasa visą savaitę dalyvavo smagiose veiklose ir bandė atsakyti į temos klausimą „Kur gyvena vėjas?“:
* Įvadinis pokalbis – vėjo demonstravimas su plaukų džiovintuvu;
*Atlikome “Vėjo eksperimentą”, o jo rezultatus apibendrinome darbo lapuose;
*Žaidėme įvairius pūtimo žaidimus, žaidimą su judesiais “Medžiai ir vėjas”;
*Bandymą su maišeliais „Ar galime pagauti vėją?“ atlikome tiek patalpoje, tiek lauke;
*Kalbėjimą lavinome aptardami įdomią istoriją – pasakėlę apie vėją, bei komandomis atlikdami pasiūlytą užduotėlę darbalapyje. O mintis suvaidinti šią pasakėlę tikrai labai pasiteisino! Kartojome vaidinimą net keletą kartų.
3 tema: “Kelionių ruduo ir traukinys” (spalio mėn. 16-20d.)
“Boružiukų” grupės vaikučiai dalyvavo šiose smagiose, bei judriose patyriminėse veiklose:
○Įvadinio pokalbio metu išsiaiškino žodžių keliautojas ir turistas reikšmę; apžiūrėjo ir aptarė kelioninę kuprinę – kokie daiktai svarbūs ir būtini kelionėje!
○ Vienos dienos kelionės iššūkis – spalio 16 dieną užsipildę keliautojų korteles, ant pečių užsidėję kuprines, programėlės pagalba skaičiuodami žingsnelius, „Boružiukų“ grupės vaikai su mokytoja Kristina ir logopede – spec.pedagoge Rasa keliavo prie buvusios Obelių miesto geležinkelio stoties. Mažieji kelionės metu įveikė net 4535 žingsnius!
○ Vaizduotės žaidimas patalpoje – “Turistinis žygis”. Jo metu vaikai lavino vaizduotę, įveikė visas kelyje pasitaikiusias „kliūtis“ – peršliaužė rąstą, peršoko balą ir balutę, apibėgo kelmą ir kelmelį, pralindo pro urvą, perplaukė upę… Vėliau susikrovę lauželį „kepė“ skaniuosius zefyriukus, išbandė gulėjimą miegmaišiuose, lankstė pledukus. Be to šios judrios veiklos metu jie turtino žodyną naujais ir sudėtingais žodžiais- žygiuojam, stovyklavietė, laužavietė, laužas, iešmelis, zefyrai, miegmaišis…
○Popietinės veiklos metu atliko mąstymo užduotį- sudarė paveikslėlių poras (kas kam tinka).
Akimirkos iš veiklų:
4 tema “PAKELIUI Į OLIMPINES ŽAIDYNES”(spalio 23-27d.)
“Boružiukų” grupės vaikučiai, dalyvaudami įvairiose šios temos veiklose, ne tik įgijo daugiau žinių apie olimpiadą (olimpines žaidynes), bet ir patys sportavo, bei varžėsi įvairiose rungtyse:
- Sporto rungčių diena, kurioje ir “akmenslydis”, kamuoliuko metimas į krepšį, šlepetės metimas į lanką, maišiuko laikymas ant galvos, gyvūnų iššūkis…
- Individualių dėmesingumo ir raštingumo užduočių atlikimas su įstaigos logopede Rasa Kundeliene;
- Pateikties “Olimpinės žaidynės” stebėjimas ir aptarimas;
- Nugalėtojų pakylos kūrimas ir ant pakylos išsirikiavusių „sportininkų“ – lapiuko, begemoto ir liūtuko apdovanojimas medaliais!
- Žodyno plėtimas žodžiais, susijusiais su sportu (žaidimas su paveikslėlių ir žodžių kortelėmis);
- Iš antrinių žaliavų pagaminto stalo žaidimo “Futboliukas” žaidimas poromis kamuoliuką pučiant šiaudeliu ir sprigtuojant. Pralaimėjusių šiame žaidime nebuvo – visi žaidėjai užėmė garbingas prizines – 1-ąją ir 2-ąją vietas!
Akimirkos iš veiklų:
5 tema “ŠIKŠNOSPARNIS IR SIMETRIJA” (lapkričio mėn. 6-10d.)
“Boružiukų” grupės vaikai toliau dalyvauja projekto „Žaidimai moko“ veiklose. Šios temos veiklos šiek tiek paslaptingos… O jų metu mažieji įgijo nemažai žinių apie naktinį gyvūną – šikšnosparnį, simetriją, bei garsus. Štai ką nuveikėme:
- Įvadinis pokalbis, bei pateikties “Šikšnosparnis” stebėjimas, aptarimas ;
- Meninė veikla- darbelis “Šikšnosparnis”, kurį atlikome monotipijos būdu;
- STEAM veiklos- ” Šikšnosparnio skrydis” ir “Popierinis telefonas”;
- Eksperimentai- “Garso bangos” ir “Ar galima pamatyti garsą?” (su ryžiais);
- Žaidimas “Echolokacija”;
- Paveikslėlių žaidimas “Simetriški ir nesimetriški objektai”;
- Individualios simetrijos užduotys su logopede.
6 tema: “RAŠTAS IR KNYGOS” (lapkričio 13-17d.)
“Boružiukų” grupės vaikučiai šią savaitę šauniai padirbėjo lavindami rašytinę ir sakytinę kalbas. Organizuotos šios veiklos:
- Pateikties “Raštas ir knygos” stebėjimas, aptarimas; pažintis su raštu- koks jis buvo seniau ir koks yra dabar?
- Įvairių simbolių raižymas pagaliuku ant plastilino gabalėlių;
- Praktinė užduotis- piktogramų kūrimas;
- Papiruso kūrimas ir “rašymas” ant jo (bendras grupės vaikų darbelis);
- Nauja ir maloni patirtis mažiesiems- dalyvavimas virtualioje knygelės kūrimo edukacijoje Zoom platformoje;
- Pradėtas kūrybinis darbas pasigamintose knygelėse – “Mano knygelė pasakoja…”
- Išvyka į miestelio biblioteką (žinių gilinimas apie knygas- kas jas kuria? apipavidalina? spausdina? Knygų įvairovė, sandara…) Bendros paveikslėlių(lipdukų) knygelės kūrimas apie pilį ir jos gyventojus.
7 tema: “MAISTAS, JO GAMINIMAS IR LEGO”
- Puiki programos tema, kupina gerų ir įdomių idėjų, bei smagių ir skanių veiklų:
- Pokalbis apie maisto įvairovę, svarbą vaikams bei sveiką mitybą;
- “Surūšiuok maistą savo lėkštėje”- grupiniai ir individualūs darbai – paveikslėlių su maisto produktais kirpimas, rūšiavimas ir klijavimas;
- Žaidimas “Atspėk pagal kvapą”(vaikai tik uoslės pagalba turėjo atspėti, kas yra maišelyje…O maišeliuose buvo kavos pupelės, rūkyti lašinukai, mandarinas, džiovintos mėtos);
- Stalo serviravimo pratybos pagal pavyzdį;
- Makaronų vyniojimo varžybos su logopedės Rasos parengta priemone;
- Maistas ir matematika- makaronus vaikai “gamino” lipdydami iš plastilino ir iš siūlų, siedami „gaminimą“ su skaičiavimu ir matavimu;
- Lego kaladėlių dekoracijos-servetėlių laikiklių gaminimas;
- “Mano pirmoji receptų knyga”- tikslingas knygelės panaudojimas namuose, išbandyti siūlomi receptai ir tėvelių įsitraukimas į programą – namuose kiaušinienę iš receptų knygelės kepė Aurėja, Karina ir Dominykas, bananų kokteilį gamino Lėja S., o vaisių vėrinukus – Kotryna ir Nojus.
- Praktinė veikla- avižinių dribsnių duonelės kepimas (receptas iš “Žaidimai moko 2022”) Vaikai svėrė sausus produktus, juos maišė, gardino druska, pylė graikišką jogurtą, vėl maišė ir su mokytojos Kristinos pagalba užminkė tešlą. Duonutę iškepė įstaigos virėja Valentina. Labai gardi „Boružiukų“ duonelė!
8 tema: “MENAS IR CHAMELEONAS”
- “Boružiukų” grupės vaikai šią savaitę gilinosi į meno paslaptis ir dalyvavo šiose programos „Žaidimai moko“ veiklose:
- Įvadinis pokalbis apie meną, menininkus, jų kūrybą, meno rūšis, virtualus apsilankymas Luvro muziejuje;
- Veikla pagal tapytoją Pit Mondriano, naudojant paruoštukus;
- Meninė veikla ant balto sniegelio ;
- Veikla apie gyvūną menininką – chameleoną. „Savo“ chameleono kūrimas iš spalvotų krepinio popieriaus gabalėlių ir vandens;
- Spalvota veikla pagal menininko V.Kandinsky stilių. Kolektyvinis paveikslo kūrimas;
- Adventinės dirbtuvėlės su vaikučių tėveliais. Iš antrinių žaliavų šeimos pasigamino rėmelį savo nuotraukai. Džiugu, kad į šią veiklą įsitraukė net 12 mūsų grupės vaikučių šeimų!
9 tema: VEIKLŲ SAVAITĖ PAGAL J.DONALDSSON KNYGĄ
„GRUFO VAIKELIS“ (gruodžio 4-8d.)
Šią savaitę “Boružiukų” grupės vaikai dalyvavo žaismingose veiklose, susijusiose su knyga „Grufo vaikelis“:
♡ Knygos skaitymas, aptarimas, stebint pateiktį;
♡ Grupinis darbas – knygutės įvykių sekos dėliojimas;
♡ Individualus darbas – objektų kiekio skaičiavimas ir siejimas su skaitmeniu (su logopede Rasa Kundeliene);
♡ Miško augmenijos tyrinėjimas (pokalbis apie spygliuočius medžius- eglę ir pušį; jų šakelių, spygliukų, kankorėžių palyginimas, gamtinės medžiagos stebėjimas pro padidinamąjį stiklą; pušų spyglių arbatėlės nuo peršalimo ligų gaminimas ir ragavimas, bei meninis darbelis – eglutė)
♡ Šešėlių susidarymas (pateiktis “Šešėlis” iš 2022m.programos „Žaidimai moko“; žaidimai su šešėliais; šešėlių teatras su pagaliukų lėlėmis- kokius gyvūnus miške susitiko Grufo vaikelis? O kokius dar galėjo susitikti? )
Temos tikslą pasiekėme! Štai kaip žaismingai galima skaityti knygas ir kiek daug gretutinių temų galima apimti siekiant įtvirtinti skaitytą tekstą.
10 tema: “DANGUS IR MĖNULIS” (gruodžio 11-15d.)
“Boružiukų” grupės vaikai šią savaitę žaisdami gilinosi į paslaptingus dalykus, susijusius su dangumi ir kosmosu. Tai paskutinė programos „Žaidimai moko“ tema.
Įgyvendintos veiklos:
☆ Įvadinis pokalbis apie dangų ir mėnulį, stebint internete NASA nuotraukas;
☆ Pateiktis “Mėnulis”- jos peržiūra, aptarimas.
☆”Kaip keičiasi mėnulio fazės?” (vaizdinga mėnulio fazių keitimosi demonstracija su mokytojos Kristinos pagaminta priemone);
☆ Bandymai “Kaip formuojasi krateris?” – su pajūrio smėliuku ir kinetiniu smėliu;
☆ „Savos“ planetos kūrimas iš plastilino, sugalvojant joms pavadinimą. Grupėje turime Mamos, Tėčio, Traktoriaus, Kraterio, Driskių planetas…;
☆ D.Markevičiaus knygelės “Ančiukas ir Ech” garsinis skaitymas bei edukacija Obelių m.bibliotekoje – bendromis suaugusiųjų ir vaikų pastangomis sukurta knygelės iliustracija – didžiulis Mėnulis su žvaigždėms iš folijos;
☆ Kūrybinė užduotis – „savo“ Žvaigždyno kūrimas ir stebėjimas šviečiant prožektoriumi;
☆ Paveikslėlių žaidimas “Kosmosas”- žodyno plėtimui, rašytinės kalbos lavinimui;
☆ Interaktyvi veikla Wordwall platformoje “Nežiniukas kosmose”.
Džiaugiamės tapę šios puikios programos dalyviais!
Nuoširdžiai dėkojame programos kūrėjai – logopedei Gilijai Gajauskienei – už šaunias, žaismingas, netradicines veiklų idėjas, palaikymą, bei grįžtamąjį ryšį, kurio sulaukėme viešindami mūsų įgyvendintas veiklas socialinio Fb tinklo grupėje „Žaidimų laukas“.